მიმდინარე წლის 20 სექტემბერს შედგა კომისიის სხდომა, რომელზეც განხილულ იქნა ეკონომიკის დოქტორის, ივ. ჯავახიშვილის თბილისის სახელმწიფო უნივერსიტეტის ასისტენტ პროფესორის, დოქტორ ნინო ლობჟანიძის მოხსენება თემაზე: „ქართული მინერალური წყლების ექსპორტის გაფართოების შესაძლებლობები“.
მომხსენებელმა აღნიშნა, რომ მინერალური წყლების წარმოება საქართველოს კვების მრეწველობის ერთ-ერთი წამყვანი სექტორია, მის პრიორიტეტულებას რიგი უპირატესობები განსაზღვრავს. ესენია: ბუნებრივი რესურსების სიმდიდრე, სეზონურობის არარსებობა, დაბალი ფასები, მაღალი ხარისხი და რაც მთავარია, ჩადებული კაპიტალის ანაზღაურება მოკლე დროში. ამაზე მეტყველებს ის ფაქტი, რომ 2022 წელს მინერალური წყლები საქართველოს საექსპორტო სასაქონლო ჯგუფებში მე-7 ადგილს იკავებდა. თუმცა, აღსანიშნავია, რომ საქსტატის 2023 წლის იანვარ-ივლისის მონაცემებით, მინერალური წყლები ათეულშიც კი სამწუხაროდ აღარ გვხვდება, რაც საყურადღებო ფაქტია.
ექსპორტის ზრდის მნიშვნელოვან შესაძლებლობებს პროდუქტის კონკურენტუნარიანობისა და ბაზარზე არსებული კონკურენციის დონე იძლევა. პროდუქციის მიხედვით კონკურენტუნარიანობის მაჩვენებლები მკვეთრად დიფერენცირებულია. მინერალური წყლების გლობალურ ბაზარზე წლებია ლიდერები არიან საფრანგეთი და იტალია. მსოფლიო ექსპორტიორთა შორის არის საქართველოც, ექსპორტის 3.5%-იანი წილით მე-6 პოზიციაზე და საქართველოს მინერალური წყლების ექსპორტის ბოლო ათწლიანი დინამიკის ანალიზი გვიჩვენებს მზარდ ტენდენციას, 2022 წლის მონაცემებით გასულია 111526 აშშ დოლარის ღირებულების 201306 ათასი ლიტრი მინერალური წყალი, რაც იმას ნიშნავს რომ ექსპორტის მოცულობა დაახლოებით 1.6 ჯერ გაიზარდა, თუმცა იყო რამდენიმე ჩავარდნა.
უნდა აღინიშნოს, რომ პოტენციალი კიდევ უფრო მრავალფეროვანი და მაღალია. კონკურენტუნარიანობის ექსპორტზე გავლენის დასაბუთების მიზნით შემუშავებული ეკონომეტრიკული მოდელის მიხედვით, მინერალური წყლების ექსპორტის ზრდის ტემპი დადებით დამოკიდებულებაშია ეკონომიკური თავისუფლების ინდექსის, “Doing business” და ვაჭრობის წილებით შეწონილი პოტენციური პარტნიორი ქვეყნების მთლიანი შიდა პროდუქტის (მშპ, GDP) მიმდინარე მნიშვნელობებზე.
მოხსენების შემდეგ გამართულ განხილვაში მონაწილეობდნენ ალ. დიდებულიძე, ნ.ბაღათურია, გ. ცოფურაშვილი, ო. თედორაძე, ნ. ხოხაშვილი, ე. კაციტაძე, ო. ქარჩავა, ა. სუპატაშვილი, ა.რუსეცკი, გ. ქუთელია, ქ. ჭიპაშვილი, რომლებმაც აღნიშნეს მომხსენებლის მიერ ჩატარებული მუშაობის აქტუალობა, მოხსენების ინფორმატიულობა და მიდგომის ინოვაციურობა. კომისიამ მოიწონა მოხსენება და დაადგინა, რომ შესაძლებელია ექსპორტის მოცულობის გაზრდა ევროპის, ამერიკის, იაპონიისა და არაბული ქვეყნების ბაზრებზე. ამჟამად მთავარ გამოწვევს წარმოადგენს ფინანსური არასტაბილურობა, ევროპულ სტანდარტებთან შეუსაბამობა, სატარიფო და არასატარიფო ბარიერები, მნიშვნელოვანია ეკომეგობრული შეფუთვისა და კომპლემენტარი პროდუქტების წარმოება. ბაზრის დივერსიფიკაციის ტრადიციულ გზებთან ერთად (დაბალი ფასი, მაღალი ხარისხი და გემოს წარმოჩენა), აუცილებელია არატრადიციული გზების ამოქმედება, ციფრიზაციის პროცესში პროდუქტის ინოვაციური ხერხებით პოზიციონირება; კომპანიებისა და სახელმწიფოს ერთობლივი მუშაობა ამ მიმართულებით ხელს შეუწყობს დარგის განვითარებასა და ექსპორტის გაზრდას.