2025 წლის 9 ივლისს შედგა საქართველოს სოფლის მეურნეობის მეცნიერებათა აკადემიის პრეზიდიუმთან არსებული აგრარული ინოვაცოების კომისიის სხდომა, რომელზეც მოხსენებით თემაზე : „ ერთწლოვან მცენარეთა რიგთა შორის ნიადაგის დამამუშავებელი მოტობლოკის ფრეზი” გამოვიდა საქართველოს გარემოს დაცვისა და სოფლის მეურნეობის სამინისტროს სოფლის მეურნეობის სამეცნიერო-კვლევითი ცენტრის აგროსაინჟინრო კვლევის სამსახურის მთავარი სპეციალისტი, ტექნიკის დოქტორი ვლადიმერ მირუაშვილი.
მომხსენებელმა აღნიშნა, რომ საქართველოს მცირე მიწიანობის გამო, სოფლად შინა მეურნეების დიდი ნაწილის საკუთრებაში 1 ჰექტარზე ნაკლები მიწის ნაკვეთი მოდის. მიწის დამუშავებისათვის ხშირ შემთხვევაში გამოიყენება მოტობლოკები, რომლითაც სრულდება სხვადასხვა სახის ტექნოლოგიური პროცესები.
ერთწლიან მცენარეთა რიგებში ნიადაგის დამუშავებისათვის ჩვენს მიერ შექმნილია ახალი კონსტრუქციის თარაზული ფრეზი (პატენტი # 2016 6533 B), რომელიც შესაძლებელს ხდის მცენარესთან მაქსიმალურად ახლო მივიტანოთ სამუშაო ორგანო, ისე რომ არ დაზიანდეს ახლად აღმოცენებული კულტურული მცენარე. გარდა აღნიშნულისა მუშაობა მიმდინარეობს მოტობლოკთან გამოსაყენებლად ისეთი კონსტრუქციის თარაზული ფრეზის დასამზადებლად, რომელიც ერთწლოვან (სიმინდი) და მრავაწლოვან (ჩაი) მცენარეთა რიგთა შორის ნიადაგს დაამუშავებს მცენარის ბიოლოგიური მოთხოვნების შესაბამისად, ხოლო მრავალწლიან ხე-მცენარეების (ვაზი, ატამი, ვაშლი და ა.შ.) რიგებში ნიადაგის დამუშავება შესაძლებელი გახდება მცენარის ფესვთა სისტემის დაზიანების გარეშე (საქართველოს პატენტი # 2007 4274 B).
მომხსენებელმა აღნიშნა, რომ ერთლწლოვან და მრავალწლოვან მცენარეთა რიგებში ნიადაგის დამუშავებისას, სასოფლო-სამეურნეო აგრეგატზე ცვლადი ფაქტორების მოქმედების გამო, აგრეგატის მიერ სისტემატურად ირღვევა შერჩეული მიმართულებით მოძრაობა, რის გამოც უარესდება მიმდინარე პროცესის შესრულების ხარისხი და იზრდება ენერგეტიკული დანახარჯები. ამ ნაკლოვანებათა აღმოფხვრის მიზნით დამუშავებულია შესაბამისი მოწყობილობა, რომელიც დაცულია საქართველოს პატენტით # 2005 3550 B.
ნიადაგის დამუშავებისას (ხვნისას) დიდი მნიშვნელობა აქვს სასოფლო-სამეურნეო გუთნის მიერ ნიადაგის რელიეფის კოპირებას. ამასთან სხვადასხვა მუდმივად და არაკანონზომიერად ცვლადი ფაქტორების მოქმედებით, სისტემატურად იცვლება გუთნის წინაღობის ძალის სიდიდე, მიმართულება და მისი მყისიერი მოდების წერტილი, რაც ტრაქტორის წევის ძალასთან ერთად ქმნის აგრეგატის გრძივ-ვერტიკალურ სიბრტყეში მოქმედი ცვლადი სიდიდისა და მიმართულების მაბრუნებელ მომენტებს. აქედან გამომდინარე უარესდება ხნულის ხარისხი და იზრდება ენერგიის დანახარჯები. ამ ნაკლოვანების აღმოსაფხვრელად, დამუშავებულია სისტემები, ( სსრკ-ს საავტორო მოწმობებით გამოგონებზე # 438375 და 86730, რომლებიც შესაძლებლობას იძლევიან ავტომატიკის ელემენტებით და მათ გარეშე ვარეგულიროთ წევის ძალის მიმართულება, რითაც აგრეგატზე მოქმედი შეშფოთება წარმოქმნისთანავე ქრება.
მოხსენების შემდეგ გაიმართა დისკუსია. მომხსენებელს შეკითხვები დაუსვეს და აზრი გამოთქვეს კომისიის წევრებმა: ალ. დიდებულიძემ, გ. ცოფურაშვილმა, ო.თედორაძემ, გ.ქუთელიამ, ნ.ებანოიძემ, ო. ნადირაშვილმა. ყველა შეკითხვაზე მომხსენებელმა გასცა ამომწურავი პასუხი. მიღებული იქნა შესაბამისი დადგენილება.